Gepubliceerd op: 24 jan 2025

Van rapportage naar actie

Vijf manieren hoe installatiebedrijven intern kunnen sturen met operationele stuurinformatie.

Veel installatiebedrijven beschikken over grote hoeveelheden data, maar het effectief combineren en omzetten van die data naar bruikbare stuurinformatie kan een uitdaging zijn. Het resultaat? Een gebrek aan grip op belangrijke processen, zoals projectbeheer en werkvoorraad.

Operationele stuurinformatie biedt een oplossing: het geeft inzicht, verbetert de interne processen én kan extra waarde voor klanten opleveren. Een win-win-win dus!

Hier zijn vijf manieren waarop jouw installatiebedrijf met operationele stuurinformatie efficiënter en winstgevender kan werken.

1. Grip op datakwaliteit: De fundamenten leggen

Voordat je kunt sturen op data, moet je zeker weten dat de data betrouwbaar is. Datakwaliteit gaat onder andere over hoe goed de systemen zijn gevuld met de juiste informatie. Als cruciale data ontbreekt of onjuist is, wordt het onmogelijk om onderbouwde beslissingen te nemen. Daarom is grip op datakwaliteit essentieel.

Bijvoorbeeld: als medewerkers basisgegevens zoals project start- en einddatums of uren niet consistent invullen, wordt het heel lastig om je werkvoorraad inzichtelijk te maken – zowel op hedendaagse basis als in de toekomst. Realtime inzicht in deze datakwaliteitsissues d.m.v. een ‘datakwaliteitsdashboard’, inclusief meldingen, kunnen een mooie eerste stap zijn om de data op orde te krijgen en richting betrouwbare stuurinformatie te gaan.

2. Werkvoorraad: De juiste mensen op de juiste plek

Een andere uitdaging voor veel installatiebedrijven is het balanceren van werkvoorraad en capaciteit. Te veel werk leidt tot overbelasting, terwijl te weinig werk tot inefficiëntie en gemiste inkomsten kan leiden. Operationele stuurinformatie helpt hier om die juiste balans te vinden.

Met werkvoorraad dashboards die data integreren data uit HR- en ERP systemen (bijv. 4PS, Syntess, AFAS en Visma), kun je op team- of projectniveau belangrijke datapunten inzichtelijk maken.

Zo hebben we dat bijvoorbeeld ook voor Mansveld Techniek gedaan. Door de beschikbare productieve uren per team te combineren met de verwachte vraag aan uren per maand, geef je projectleiders de mogelijkheid in één oogopslag te zien hoe de werkvoorraad zich verhoudt tot de beschikbare capaciteit. Dit helpt niet alleen om de efficiëntie te verhogen, maar ook om tijdig beslissingen te maken over aanvullende- capaciteit- of salesactiviteiten.

Doordat we beschikken over eenduidige en actuele informatie, kunnen we dit soort problemen voorkomen en sturen op zaken die goed of juist minder goed gaan.

Richard Kluijtmans

Algemeen directeur DES Group

Doordat we beschikken over eenduidige en actuele informatie, kunnen we dit soort problemen voorkomen en sturen op zaken die goed of juist minder goed gaan.

Richard Kluijtmans

Algemeen directeur DES Group

3. Projectbeheer: Voorkom verrassingen en optimaliseer prestaties

Projecten verlopen vaak niet zoals gepland, waardoor de begroting en realisatie uit elkaar lopen. Het is dus belangrijk om beide variabelen per project duidelijk in één overzicht hebben.

Een projectbeheer dashboard maakt het mogelijk om middels één overzicht prognoses en realisaties per project te presenteren. Op die manier kunnen projectleiders vroegtijdig ingrijpen in het geval dat nodig is.

Richard Kluitmans, algemeen directeur van DES Group en klant van Blenddata, zegt daar het volgende over: ‘Doordat we beschikken over eenduidige en actuele informatie, kunnen we dit soort problemen voorkomen en sturen op zaken die goed of juist minder goed gaan’.

4. Materiaalinkoop: Marges maximaliseren

Materiaalverkoop is vaak verantwoordelijk voor een (groot) deel van de omzet bij installatiebedrijven. Door tijdig juiste inkoopbeslissingen te maken kun je de marges op deze producten verhogen. Hoe maak je die beslissingen? Met de juiste data!

Met dashboards voor de in- en verkoop van materialen kunnen installatiebedrijven inzicht krijgen in gerealiseerde of nog te realiseren betalingskortingen en marges per project, om hierop te kunnen anticiperen. Dit helpt niet alleen om tijdig te kunnen handelen over de inkoop materialen, maar ook om te zien waar extra winst te behalen valt.

5. Facturatie en cashflow: stabiliteit waarborgen

Late betalingen en onvolledige facturatieprocessen kunnen een aanzienlijke druk leggen op de cashflow. Het op tijd uitsturen van facturen en het monitoren van openstaande betalingen zijn cruciaal om financiële stabiliteit te waarborgen.

Facturatiedashboards tonen niet alleen welke facturen openstaan, maar helpen ook bij het identificeren van projecten die klaar zijn voor facturatie. Dit maakt het mogelijk om sneller en efficiënter betalingen te innen, maar ook om te zien op welke projecten facturatie en/of betalingen achterlopen.

Conclusie: Data als katalysator voor efficiëntie

Operationele stuurinformatie is een krachtige tool voor installatiebedrijven. Het biedt managers en eigenaren de middelen om processen efficiënter te maken, marges te verhogen en klanten beter te bedienen. Bovendien zorgt een solide interne datakwaliteit ervoor dat dataverzoeken van klanten snel en betrouwbaar kunnen worden afgehandeld—een service die steeds vaker gevraagd wordt.

Benieuwd hoe het samenbrengen van verschillende databronnen kan leiden tot operationele stuurinformatie en zodoende jouw bedrijf kan versterken? Bekijk dan de klantcase van DES Group of neem direct contact op door een afspraak te plannen!

Share this page

Blenddata © 2025 | Alle rechten voorbehouden

Website made by: Gewest13